Pięciolatek w przedszkolu. Co warto wiedzieć?
Comments are closedPrzyglądając się właściwościom rozwojowym pięcioletniego dziecka można zauważyć, z jak dużymi trudnościami i ograniczeniami musi się ono mierzyć, aby przystosować się do życia przedszkolnego. Przebieg adaptacji zależy głównie od poziomu rozwoju psychoruchowego dziecka, u którego żaden z mechanizmów adaptacyjnych nie jest w pełni ukształtowany i dojrzały.
Pięciolatek – jego zachowanie i umiejętności
Pięcioletnie dzieci nie potrafią jeszcze rozpoznawać dokładnych wielkości i proporcji przedmiotów oraz ich części składowych. Najtrudniejsze jest dla nich uchwycenie zależności między wielkością przedmiotu, a zmieniającą się odległością. W tym wieku dzieci coraz lepiej rozróżniają barwy i ich odcienie oraz starają się je nazywać. Pięciolatki powinny codziennie bawić się plasteliną, wycinać, rysować lub malować, ale nie dłużej niż 15 minut dziennie. Duże kontury i obszary do wypełnienia mogą skutecznie zniechęcić dziecko, dlatego powinno samo zdecydować, czy chce pokolorować całość w jednym dniu, czy może będzie malować częściowo każdego dnia.
Czynności, które wykonuje pięciolatek
W rozwijaniu umiejętności pięciolatka bardzo ważne jest jego wychowanie i podejście, z jakim się do niego podchodzi. Z tego powodu nasze niepubliczne przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną kadrę, która kształci dzieci, rozumie ich potrzeby i wychowuje je, gdy przebywają poza domem. Dzieci w tym wieku wymagają dużo większej uwagi, gdyż nie są w stanie być długo w jednej pozycji i lubią ruch. Często szukają także ciekawszego zajęcia, które nie zawsze jest w pełni bezpieczne dla ich zdrowia.
Pięciolatki mają także problemy z samodzielnym ubieraniem się, szczególnie zakładaniem rajstop lub bluzek z małym dekoltem. Dlatego w dalszych etapach kształcenia dzieci w tym wieku uczą się same wiązać buty i poprawnie nosić ubrania. Czasem pięciolatki bywają także niezgrabne w swoich ruchach. Z tego powodu trzeba je kontrolować w trakcie wykonywania takich czynności jak mycie zębów lub twarzy.