- Rodzina to środowisko społeczne i wychowawcze, w którym dziecko przebywa od urodzenia. Rodzinę mogą wspierać instytucje. Etap przejścia dziecka spod opieki rodziców do opieki przedszkolnej jest ważną zmianą w życiu dziecka, ale również rodziców. Przedszkole przygotowuje dziecko do nauki w szkole. Spełnia wiele ważnych funkcji. Na temat wpływu przedszkola na rozwój dziecka zostało przeprowadzonych mnóstwo badań. A jaki wpływ ma Continue Readingdetails
- Obowiązek szkolny w Polsce musi spełniać dziecko, które w danym roku kalendarzowym ukończy 7 lat. Przed tym jednak musi odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.details
- Przedszkole ważny etap w życiu każdego, więc jego wybór musi być przemyślany. Uwagę zwrócić należy na kadrę – zatrudnionych wychowawców oraz program nauczania i rozkład zajęć; a także na budynek przedszkola oraz posiłki i warunki, w jakich leżakują maluchy. Na każdą z tych kwestii pochylimy się głębiej w następnych akapitach.details
- Pierwszy dzień w przedszkolu to wielkie wydarzenie zarówno dla rodzica, jak i przede wszystkim malucha. Warto zaznaczyć, że do przedszkola mogą iść nawet dwuipółletnie dzieci. Do przedszkoli uczęszczają maluchy w różnym wieku – także pięcioletnie. Z powodu tak dużych różnic wiekowych wielu rodziców się zastanawia, czy to na pewno odpowiedni moment na to, aby dziecko zaczęło chodzić do przedszkola.details
- Przyglądając się właściwościom rozwojowym pięcioletniego dziecka można zauważyć, z jak dużymi trudnościami i ograniczeniami musi się ono mierzyć, aby przystosować się do życia przedszkolnego. Przebieg adaptacji zależy głównie od poziomu rozwoju psychoruchowego dziecka, u którego żaden z mechanizmów adaptacyjnych nie jest w pełni ukształtowany i dojrzały.details
- Przedszkole integracyjne to miejsce, do którego mogą uczęszczać wszystkie dzieci. W przeciwieństwie do ogólnodostępnych przedszkoli, gdzie mogą chodzić jedynie te dzieci, które mieszczą się w tzw. normie rozwojowej, do przedszkola integracyjnego mogą chodzić zarówno dzieci zdrowe, jak i te borykające się z różnymi trudnościami rozwojowymi.details
- Codzienne uczęszczanie do przedszkola umożliwia dziecku rozwój emocjonalny i intelektualny, uczy współpracy oraz funkcjonowania w grupie. To czas nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, ale też stymulacja nowymi formami aktywności i zabawy. Dziś przyglądamy się korzyściom wynikającym z zapisaniu malucha do przedszkola.details
- Na czym polega różnica między przedszkolem publicznym, niepublicznym a prywatnym? Jakimi cechami odznacza się przedszkole niepubliczne? W poniższym tekście dostarczamy odpowiedzi na te inne pytania. Zachęcamy do lektury!details
Plan dnia dla pięciolatków i sześciolatków w przedszkolu
Dziecko rozwija się najlepiej, gdy ma zapewniony stały rytm dnia. Dlatego we współpracy z rodzicami staramy się zapewnić im harmonię i spokój, aby szybko przyswajały wiedzę i czuły się bezpieczne w naszej placówce. Dla każdej grupy wiekowej opracowaliśmy indywidualny plan dnia – rozpoczynający się od powitania dzieci, poprzez prowadzenie zajęć edukacyjnych, czynności higieniczne, jedzenie posiłków, aż po zakończenie dnia i powrót do domów.
Plan dnia oraz jego przestrzeganie to dla nas jedne z priorytetów. Dajemy dziecku czas zarówno na naukę, poznawanie świata, jak i zabawę. Uczymy je samodzielności, współpracy i poszanowania drugiego człowieka. Duży nacisk kładziemy także na aktywność fizyczną, która pobudza dziecko do działania i dodaje mu energii.
Układ zajęć, czynności higienicznych, przerw na posiłki czy odpoczynek nie jest przypadkowy. Codzienna przewidywalność tego, co wydarzy się za chwilę daje dzieciom w takim wieku poczucie bezpieczeństwa. Dzięki temu szybciej przyzwyczajają się do swoich wychowawców i lepiej znoszą rozłąkę z najbliższymi osobami.
Plan dnia:
6.30 – 8.15 – rozpoczęcie dnia w przedszkolu; łączenie grup; schodzenie się dzieci do przedszkola; zabawy indywidualne i integrujące,
8.15 – 9.00 – oficjalne przywitanie się dzieci i przygotowanie do śniadania,
9.00 – 10.00 – śniadanie według grupy wiekowej,
10.00 – 11.00 – realizowanie podstawy programowej w oparciu o program (zabawy tematyczne, dydaktyczne, ruchowe),
11.00 – 12.00 – realizowanie zajęć dodatkowych tj, język angielski, dogoterapia itd.,
12.00 – 12.30 – czynności higieniczne przed obiadem (IIdanie),
12.30 – 13.30 – obiad (II danie) według grupy wiekowej,
13.30 – 13.45 – higiena jamy ustnej,
13.45 – 14.00 – relaksacja lub leżakowanie,
14.00 – 14.30 – obiad (I danie) i podwieczorek,
15.00 – 16.00 – zajęcia kierowane (zajęcia stymulująco-kompensacyjno-wychowawcze),
16.00 – 17.30 – łączenie grup; zabawy dowolne; rozchodzenie się dzieci.
16.30 – drugi podwieczorek